عبور از صراط

 

پیامبر (ص ) :الصلاة جواز علی الصراط

نماز جواز عبور ازصراط است .

( بحار الانوار، ج ,98 ص 168 )

 

اثر کار نیک برای میت

 

امام صادق (ع ) :یدخل علی المیت فی قبره الصلاة و الصوم و الحج و الصدقة و البر و الدعاء،و یکتب اجره للذی یفعله و للمیت

نماز و روزه و صدقه و نیکی و دعا برای میت در قبر او داخل می شود، واجر و پاداش این امور برای میت و آن کسی که آن را انجام می دهد، نوشته می شود.

( بحار الانوار، ج ,82 ص 62 )

 

نماز پاسدار انسان

 

امام علی (ع ) :و عن ذلک ما حرس الله عباده المؤمنین بالصلوات و الزکوات

و از اینجاست که خداوند با نمازها و زکاتها و سختکوشی درنماز، از بندگان با ایمانش پاسداری می کند.

( نهج البلاغه ، فیض الاسلام ، ص 798 )

 

حایل آتش دوزخ

 

پیامبر (ص ) :و تکون صلاة العبد عند المحشر تاجا علی رأسه و نورا علی وجهه و لباسا علی بدنه و سترا بینه و بین النار

نماز بنده در محشرتاجی است بر سر او، و موجب نورانیت صورتش ، لباس برای بدن وی ، و ساتر و حایل بین او و آتش جهنم است .

( بحار الانوار، ج ,82 ص 231 )

 

شفیع نمازگزار

 

پیامبر (ص ) :الصلاة شفیع بینه و بین ملک الموت

نمازشفیع نمازگزار در نزد ملک الموت است .

( بحار الانوار، ج ,82 ص 232 )

 

نماز محبوب پارسایان

 

امام علی (ع ) : ، و الحج جهاد کل ضعیف ، و لکل شی ء زکاة و زکاة البدن الصیام ، و جهاد المرأة حسن التبعل

نمازوسیله تقرب و نزدیک شدن هر پارسایی به خداست ، و حج ، جهاد افرادناتوان است .هر چیزی زکات دارد و زکات و پاک کردن بدن ، روزه گرفتن است . جهاد زن هم خوب شوهرداری کردن می باشد.

( نهج البلاغه ، فیض الاسلام ، ص 1152 )

 

اجر نماز

 

پیامبر (ص ) :الصلاة ... مفتاحا للجنة و مهورا لحورالعین و ثمناللجنة

نماز موجب فتح و گشایش ابواب جنت برای او می باشد و مهریه حورالعین وثمن و بهای بهشت است .

( بحار الانوار، ج ,82 ص 231 )

 

حق نماز را چه کسانی می شناسند؟

 

امام علی (ع ) :و قد عرف حقها (الصلوة )رجال من المؤمنین الذین لا تشغلهم عنها زینة متاع ،و لا قرة عین من ولد و لا مال ،یقول الله سبحانه : "رجال لا تلهیهم تجارة ولا بیع عن ذکر الله و اقام الصلاة وایتاء الزکوة "

حق نماز را مؤمنین شناخته اند که نه زینت های دنیا، نه نور چشمی هااز فرزند ونه مال ، آنان را از عبادت پروردگارشان باز نمی دارد، زیرا که خداوندسبحان می گوید: "مردانی هستند که تجارت و داد و ستد آنان را از یاد خدا وبرپاداشتن نماز و پرداخت زکات باز نمی دارد".

( نهج البلاغه ، خطبه 199 )

 

تأثیر قنوت و سجده طولانی

 

امام علی (ع ) :طول القنوت و السجود ینجی من عذاب النار

قنوت و سجده طولانی در نماز، نمازگزار را از عذاب آتش نجات می دهد.

( تصنیف غرر الحکم ، ص ,175 حدیث 3353 )

 

تأثیر سلام نماز

 

امام حسن عسکری (ع ) :فاذا سلم من صلاته ، سلم الله علیه وسلم علیه ملائکته

پس زمانی که بنده نمازش را سلام داد، خداوند و ملائکه بر اوسلام می فرستند.

( بحار الانوار، ج ,82 ص 221 )

 

ارزش نماز واجب

 

امام صادق (ع ) :صلاة فریضة ، خیر من عشرین حجة ...

نمازواجب بهتر از بیست حج مستحبی است .

( محجة البیضاء، ج 1، ص .339 بحار الانوار، ج ,82 ص 227 )

 

طلب عبادت

 

امام حسن (ع ) :ان من طلب العبادة تزکی لها و اذا اضرت النوافل بالفریضة فارفضوها

هر کس طلب عبادت دارد، دل را برای آن پاک می کند،و هرگاه نمازهای مستحبی به نمازهای واجب ضرر رسانید (باعث آسیب رسانی به یکی از صفات و ابعاد نمازهای واجب شد) نمازهای مستحبی را ترک کنید.

( تحف العقول ، ص 267 )

 

نمازهای واجب یومیه

 

امام باقر (ع ) :عما فرض الله - عز و جل - من الصلاة ؟ فقال : خمس صلوات فی اللیل والنهار

زراره می گوید: از حضرت امام باقر(ع ) سؤال کردم که خداوند عز و جل چه مقدار نماز را واجب کرد؟ آن حضرت فرمودند:پنج نماز را واجب کرد.

( من لا یحضره الفقیه ، ج 1، ص 205 )

 

سؤال از نمازهای پنج گانه

 

امام صادق (ع ) :اذا لقیت الله بالصلوات الخمس المفروضات لم یسألک عما سوی ذلک

هنگامی که خداوند را با نمازهای پنج گانه واجب ملاقات کردی ، سؤال از شمانمی شود، مگر از نمازهای پنج گانه .

( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 5 )

 

نشانه شیعه بودن

 

امام صادق (ع ) :شیعتنا اهل الورع و الاجتهاد و اهل الوفاء و الامانة و اهل الزهد و العبادة واصحاب الاحدی و خمسین رکعة فی الیوم واللیلة

شیعیان ما اهل تقوی و پاکدامنی و کوشش و جدیت اند و مردمی باوفاوامین اند و اهل زهد و عبادتند و کسانی هستند که در شبانه روز پنجاه و یک رکعت نماز می خوانند.

( بحار الانوار، ج ,68 ص 167 )

 

افضل واجبات

 

امام رضا (ع ) :اعلم ان افضل الفرائض بعد معرفة الله - عزو جل - الصلوة الخمس

بدان که افضل واجبات بعد از معرفت خدای عز و جل نمازپنج گانه است .

( مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 175 )

 

نخستین عمل واجب

 

پیامبر (ص ) :اول ما افترض الله علی أمتی ، الصلوات الخمس

اولین چیزی که خداوند بر امت من واجب کرد، نمازهای پنج گانه است .

( کنز العمال ، ج 7، حدیث 18851 )

 

وجوب نماز

 

امام صادق (ع ) :ان الله فرض الزکوة کما فرض الصلاة

خدازکات را واجب کرد، همان طور که نماز را واجب کرد.

( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 3 )

 

شرط قبولی نماز نافله

 

امام باقر (ع ) :انما تقبل النافلة بعد قبول الفریضة

همانا، نماز مستحبی زمانی مورد قبول است که نماز واجب مورد قبول واقع شود.

( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 20 )

 

نشانه های مؤمن

 

امام حسن عسکری (ع ) :علامات المؤمن خمس ، صلاة الخمسین ، وزیارة الاربعین و التختم فی الیمین ، وتعفیر الجبین و الجهر "بسم الله الرحمن الرحیم ".

علایم و نشانه های مؤمن پنج چیز است :1- خواندن 51رکعت نماز در شبانه روز ( 17 رکعت نماز واجب و 34رکعت نافله ).2- زیارت اربعین امام حسین (ع ).3- انگشتر به دست راست کردن .4- پیشانی بر خاک نهادن .5- بلندگفتن "بسم الله الرحمن الرحیم " درنمازها.

( وسائل الشیعه ، ج ,10ص 373 )

 

حاجت خواستن بعد از نماز

 

امام صادق (ع ) :ان الله - عز و جل - فرض علیکم الصلوات فی احب الاوقات الیه ، فاسئلواالله حوائجکم عقیب فرائضکم

به درستی که خداوند نمازهای واجب را در محبوبترین اوقات واجب کرد، پس حاجات خودرا بعد از نمازهایتان بخواهید.

( بحار الانوار، ج ,85 ص 324 )

 

عابدترین مردم

 

معصوم (ع ) :سمعته - علیه السلام - یقول : قال الرب تعالی :اذا صلیت ما افترضت علیک فانت اعبد الناس

ابی حمزه گفت : از امام (ع )شنیدم که فرمود: خداوند می فرماید: آن وقتی که نمازی را که بر تو واجب کردم ، به جا آوردی ، پس عابدترین مردم هستی .

( مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 183 )

 

تربت امام حسین (ع )

 

امام صادق (ع ) :السجود علی تربة الحسین - علیه السلام - یخرق الحجب السبع

سجده بر تربت امام حسین (ع ) هفت پرده و مانع را می شکافد.

( بحار الانوار، ج ,101 ص 135 )

 

طهارت

 

امام صادق (ع ) :لا صلوة الا بطهور

نماز درست نیست ، مگر باطهارت (وضو، غسل ، تیمم ).

( وسائل الشیعه ، ج 1، ص 261 )

 

مسواک با هر نماز

 

پیامبر (ص ) :لو لا ان اشق علی امتی ، لأمرتهم بالسواک مع کل صلوة

اگر بر امت من سخت و دشوار نبود، هر آینه به آنها دستور می دادم که با هر

نماز مسواک بزنند.

( میزان الحکمه ، ج 4، ص 597 )

 

نماز و عطر

 

امام صادق (ع ) :رکعتان یصلیها المتعطر، افضل من سبعین رکعة یصلیها غیر متعطر

دو رکعت نماز با عطر بهتر است از هفتاد رکعت نماز کسی که عطر نزده است .

( مکارم الاخلاق ، ص 42 )

 

نماز و مسواک

 

پیامبر (ص ) :رکعتین بسواک ، احب الی الله - عز و جل -من سبعین رکعة بغیر سواک

دو رکعت نماز با دندانهای مسواک زده ، نزد خداوند ازهفتاد رکعت نماز بدون مسواک بهتر است .

( سفینة البحار، ج 1، ص 675 )

 

انتظار بعد نماز

 

پیامبر (ص ) :انتظار الصلوة بعد الصلوة کنز من کنوزالجنة

انتظار کشیدن از نماز تا نماز دیگر، گنجی است از گنجهای بهشت .

( جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص 78 )

 

قنوت طولانی

 

پیامبر (ص ) :اطولکم قنوتا فی دار الدنیا اطولکم راحة یوم القیامة فی الموقف

هر کسی از شما قنوتش در این دنیا طولانی تر باشد، در آخرت در موقف محشر راحتی او بیشتر خواهد بود.

( ثواب الاعمال ، ص 59 )

 

لباس تمیز برای نماز

 

امام علی (ع ) :النظیف من الثیاب یذهب الهم والحزن و هو طهور للصلاة

لباس تمیز غم و ناراحتی را برطرف کرده و آن لباس پاک (مناسب ) نماز است .

( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 346 )

 

سلام بر نمازگزار

 

امام صادق (ع ) :اذا دخلت المسجد و القوم یصلون فلا تسلم علیهم و سلم علی النبی - صلی الله علیه و اله - ثم اقبل علی صلاتک و اذا دخلت علی قوم جلوس یتحدثون فسلم علیهم

هنگامی که داخل مسجد شدی و زمانی که مردم مشغول نماز هستند، بر آنهاسلام نکن ، بلکه بر رسول خدا (ص ) سلام کن و مشغول نمازشو، ولی وقتی وارد بر گروهی شدی که مشغول صحبت هستند، بر آنها سلام کن .

( بحار الانوار، ج ,76 ص 8 )

                          

 "برای مشاهده ی ادامه اینجا کلیک کنید"