علت آن که حضرت على(علیه السلام) مردم را نسبت به واقعه غدیر سوگند داد، چیست؟

 

 

واقعه غدیر، رویدادى است که مانند آن را نمى توان در تاریخ صدر اسلام جستجو کرد. توجه به شیوه رفتارى پیامبر و انتخاب زمانى و مکانى این رویداد، از بعد جامعه شناسى نشان مى دهد که پیامبر(صلى الله علیه وآله)در روز غدیر هدف والایى را که همانا گزینش امیر مؤمنان على(علیه السلام) به جانشینى خویش بوده، دنبال مى کرده است.

 


حدیث غدیر، به صراحت بر ولایت و خلافت بلافصل آن حضرت تصریح دارد; حدیثى متواتر که در منابع روایى شیعه و اهل سنّت فراوان آمده است.

 

در عین حال بسیارى از مسلمانان صدر اسلام این رخداد را از یاد بردند و یا سعى کردند از آن چشم پوشى کنند. بنابراین على(علیه السلام)هنگامى که وضعیت را چنان مى بیند، به عنوان آخرین راهکار سعى مى کند تا مردم را نسبت به یادآورى آن واقعه سوگند دهد تا شاید آنان در قبال سوگندى که مى خوردند، به حقیقت اعتراف کنند.
آن حضرت، پس از واقعه سقیفه که در آن گروهى از مسلمانان، با وجود آگاهى از بیان و فرمان پیامبر(صلى الله علیه وآله) کس دیگرى را به خلافت برگزیدند، مردم را نسبت به یادآورى واقعه غدیر سوگند دادند و بر آنان احتجاج نمودند.[1]
از سوى دیگر، همین احتجاج على(علیه السلام) درباره واقعه غدیر، درست در زمانى که موضوع تعیین خلیفه و بحث خلافت مطرح بوده است، نشان مى دهد که لفظ مولا در حدیث پیامبر، به معناى ناصر و دوست و یاور نیست و تنها بر ولایت و خلافت آن حضرت تصریح دارد.
آرى، حضرت على(علیه السلام) براى اتمام حجت با مسلمانان، آنان را نسبت به واقعه غدیر سوگند دادند تا شاید زبانشان در اعتراف به حقیقت گشوده شود.





برچسب ها : بهترین ماه ها  ,